7 De Facebook Ads Handleiding Voor Reisbureaus

By Reinier Hoelen

Facebook ads reisbureau

Wil jij meer klanten en leads binnenhalen met je reisbureau advertentie? En heb je nog nooit Facebook ads ingezet om dit te bereiken? Dan ben je hier aan het juiste adres! Als je niet wilt weten hoe je Facebook ads inzet om meer omzet te genereren, STOP DAN HIER MET LEZEN!

In deze blog laat ik je een bewezen strategie zien om meer klanten en bekendheid te genereren door middel van Facebook-advertenties. Volg de strategie stap voor stap en je zult verrast zijn met de resultaten.

Heb je nog nooit een advertentiecampagne gemaakt via Facebook? Lees dan deze blog!

Stap 1: Bepaal welk doel je hebt voor je Facebook reisbureau advertentie

Voordat je aan een advertentie begint, moet je weten wat je wilt bereiken met de Facebook reisbureau advertentie. Hier zijn enkele voorbeelden:

  • Actuele reisdeals promoten
  • Pagina likes om bereik te vergroten
  • Leads genereren dmv winactie of andere aanbieding
  • Downloads van je ebook met beste vakantiebestemmingen met de bus

Het uiteindelijke doel is natuurlijk altijd om zoveel mogelijk mensen via jouw reisbureau hun vakantie te laten boeken. Maar als je alleen een reisbureau advertentie plaatst waarin je zegt het beste reisbureau van de stad te zijn zal er niet veel gebeuren. Je moet mensen aanzetten tot een bepaalde actie. Je moet de mensen verleiden met een onweerstaanbaar aanbod of waarde aanbieden in de vorm van gratis informatie waarvoor mensen hun gegevens achterlaten. Bovendien is het belangrijk slechts één doel voor elke advertentie te hebben. Wanneer je meerdere opties geeft om actie te ondernemen in een advertentie, is de kans groot dat ze helemaal geen actie ondernemen.

Stap 2: Bepaal je onweerstaanbare aanbieding

Een onweerstaanbaar aanbod is hetgeen wat je potentiele klant direct tot actie aan gaat zetten. Het zou in ieder geval één van de volgende kenmerken moeten hebben (hoe meer hoe beter):

  • Een specifieke belofte geven
  • Enorme waarde bieden (kostenbesparing)
  • Een pijnpunt oplossen
  • Tijdgebonden zijn

Je aanbieding gaat eigenlijk hand in hand met je Facebook-advertentiedoelen. Hier zijn enkele voorbeelden van goede aanbiedingen:

  • Gratis reis winnen
  • 10% korting op vliegreis
  • Overzicht met de best gewaardeerde reisbestemmingen

Je kunt de bovenstaande ideeën gebruiken als startpunt en aanpassen op basis van de resultaten van je advertentiecampagne.

Stap 3: Bepaal je doelgroep voor je reisbureau advertentie

Wie zijn je ideale klanten? Welke eigenschappen delen ze allemaal? Welke leeftijd? In welke omgeving bevinden ze zich? De doelgroep die je instelt hangt natuurlijk ook af van de aanbieding. Heb je een deal voor een romantische reis voor twee? Dan kun je bijvoorbeeld targetten op net verloofde stellen. In beginsel kun je voor een reisbureau advertentie de volgende demografische criteria als startpunt aanhouden om je doelgroep in te stellen:

  • Locatie: Vestigingsplaats (+ 20 KM)
  • Leeftijd: 25-65
  • Geslacht: Man Vrouw
  • Taal: Nederlands
  • Gedetailleerde targeting-interesses: Reizen

 Zorg ervoor dat je een aantal verschillende doelgroepen hebt om te testen. Maak hierbij ook gebruik van vergelijkbare en aangepaste doelgroepen. Voor meer info hierover lees deze blog!

Stap 4: De Facebook (Lead Gen) Advertentie instellen

Oké, de strategie van je advertentie is bepaald. In een aantal gevallen zul je hiervoor een Facebook Lead Gen advertentie moeten inzetten. Bijvoorbeeld voor het genereren van leads via een winactie of de downloads van e-books. Wanneer je een goede landingspagina hiervoor hebt kan het ook zonder Lead Gen advertentie. Een Facebook-leadadvertentie is een bepaald soort advertentietype waarmee je leads kunt verzamelen binnen Facebook. In plaats van mensen naar een landingspagina te sturen waar ze een leadformulier op je website invullen, biedt Facebook een manier om gegevens te verzamelen van leads zonder dat ze de Facebook-app hoeven te verlaten.

Wanneer iemand op de call to action klikt, krijgt hij een formulier te zien dat vooraf is ingevuld met informatie uit zijn Facebook-profiel. De rest kan worden voltooid in een paar eenvoudige klikken.

Stap 5: Een Facebook-leadadvertentie instellen voor je reisbureau advertentie

Je hebt een paar dingen nodig voordat je je advertentie instelt:

  • Toegang tot je Facebook-bedrijfspagina
  • De URL van je privacy beleid pagina
  • Een afbeelding of video voor uw advertentie

Hier ga ik je een stapsgewijs proces laten zien voor het opzetten van je eerste Facebook-leadadvertentie:

1- Ga naar Advertentiebeheer in je Business Manager.

2- Klik op ‘Advertentie maken’ in het vervolgkeuzemenu linksboven en selecteer je advertentieaccount. Klik vervolgens op de knop ‘Campagne maken’.

3- Nadat je op ‘Campagne maken’ hebt geklikt, zie je een pop-upvenster waarin je wordt gevraagd de campagne een naam te geven. Klik op het dropdown-menu ‘Campagnedoelstelling’ en selecteer ‘Leadgeneratie’. Dit is de naam van de campagnedoelstelling die Facebook gebruikt voor leadadvertenties.

4- Geef je campagne een naam, advertentieset en advertentie. Je bent vrij om ze te noemen zoals je wilt, maar houd je gewoon aan een consistente formule die het beste voor je werkt.

5- Kies je bedrijfspagina in het vervolgkeuzemenu en lees en “Accepteer de Algemene voorwaarden voor Facebook-leadadvertenties”.

6- Stel de doelgroep in voor je advertentie. Je kunt de doelgroep aanpassen op basis van locatie, leeftijd, geslacht, taal en vele andere doelinstellingen. Naarmate je meer targetingcriteria toevoegt, toont het vakje aan de rechterkant de totale grootte van de doelgroep die je kunt bereiken. Gebruik de eerder genoemde basisinstellingen voor je advertentiedoelgroep.

7- Kies plaatsingen bewerken. Over het algemeen werken de nieuws feeds het beste maar dit kun je voor jezelf gaan testen welke plaatsingen het beste werken.

8- Bepaal het budget voor de advertentie. Bepaal hoeveel budget je bereid bent te besteden voor één advertentie. Facebook-advertenties werken op een veilingsysteem, dus kies een budget dat redelijk lijkt.

Ik raad je aan te beginnen met minimaal € 20 per dag. Een belangrijke reden hiervoor is dat je voldoende leads per dag wilt kunnen genereren om het algoritme van Facebook voldoende gegevens te geven zodat het je campagne kan optimaliseren om elke dag meer leads voor je te genereren. Voor slechts € 5 per dag zal je campagne naar mijn ervaring waarschijnlijk niet goed gaan presteren in verloop van tijd.

9- Kies een advertentie-indeling uit de opties op het volgende scherm en upload de afbeelding naar je advertentie. Vergeet niet om verschillende creatieve vormgevingen van je ads en lay-outs te testen om erachter te komen wat na verloop van tijd het beste presteert. Voor je advertentie raad ik aan om met beperkt aantal verschillende afbeeldingen en teksten te beginnen. Probeer geen kant en klare stockfoto’s te gebruiken. Gebruik het liefst een eigen foto die is opgemaakt in de huisstijl van je merk. Maak bijvoorbeeld een toffe foto van het personeel op kantoor en gebruik prachtige vakantiefoto’s van de bestemming. Dit soort afbeeldingen vallen op en presteren over het algemeen beter.

10 – Nu is het tijd om het formulier voor je leadadvertentie in te stellen en aan te passen. Pas eerst de kop, tekst en call-to-action aan voor de weergavepagina van de advertentie. Wees zo specifiek mogelijk, zodat de gebruiker weet wat hij krijgt door op de call-to-action van je advertentie te klikken. Voor een reisbureau advertentie kun je bijvoorbeeld het volgende bericht gebruiken:

  • Primaire tekst: Reisliefhebbers opgelet! De best gewaardeerde vakantiebestemmingen in 1 gids! Boek een van de bestemmingen voor 1 februari en profiteer van vroegboekkorting!
  • Headline: Ontvang “De Beste Vakantiebestemmingen in 2020”
  • Oproep tot actie: Downloaden

11- Je kunt nu een formulier maken om in je advertentie te gebruiken. Klik op “Nieuw formulier”. Gebruik voor de headline: “Waar moeten we de gids naartoe sturen?”. Gebruik voor afbeeldingen de afbeeldingen uit de advertentie. Stel in welke gegevens je wilt hebben van de leads. Meestal is het handig om in ieder geval naam en mailadres te hebben. Stel alleen de noodzakelijke vragen in; hoe meer vragen je stelt, hoe lager het aantal leads zal zijn.

12- Controleer de instelling voor het privacybeleid van je advertentie. Deze stap is erg belangrijk omdat deze zorgt voor de beveiliging van de informatie van de gebruiker. Voeg de link toe van het privacybeleid van je bedrijf.

13- Pas het bedankscherm aan. Voor de headline gebruik je bijvoorbeeld ”Bedankt! als u nu uw vakantie boekt profiteert u van vroegboekkorting″. Voor de beschrijving gebruik je “Klik hieronder om uw gids te downloaden!” Call-to-action: “Downloaden” of “Bel Zakelijk”. Voor de website-link kun je de URL plaatsen waar de prospect het bestand kan downloaden en afdrukken.

14- Controleer de voltooide advertentie om ervoor te zorgen dat al uw werk er goed uitziet. Controleer al uw advertentieteksten.

15- Klik op voltooien om je formulier in te vullen en vervolgens te publiceren.

Nu hoef je alleen je nieuwe campagne in te dienen bij Facebook zodat deze beoordeelt en goedgekeurd kan worden. Zodra ze de campagne goedkeuren, gaat deze onmiddellijk live. Als je net begint met adverteren via Facebook, kan het tot 24 uur duren voordat Facebook je campagne goedkeurt.

Facebook Ads Lead Gen

Stap 6: Follow-up van de leads

Nadat de prospects hun informatie op het leadformulier hebben ingevoerd, kun je een rapport met de leads en gegevens downloaden. Hiervoor ga je naar je Facebook bedrijfspagina en klik je op publicatietools. Hier vind je een kopje formulieren voor leadadvertenties. Wanneer je hieronder op formulierenbibliotheek klikt kun je de leads downloaden.

Echter is het van belang de leads zo snel en persoonlijk mogelijk op te volgen voor het beste resultaat. In het geval van een e-book is het noodzakelijk om deze meteen te versturen wanneer mensen hun mail adres achterlaten wanneer er geen pagina op de website is ingesteld hiervoor. Dit kan geautomatiseerd worden. Daarna is het van belang zo snel mogelijk te bellen met de leads mocht dit nodig zijn. Om dit te doen is het niet handig om telkens in de gaten te moeten houden of er nieuwe leads binnen zijn gekomen. Ook dit proces kun je het beste automatiseren door bijvoorbeeld een melding naar de telefoon te laten sturen van degene die de leads gaat bellen. Hiervoor kun je tools inzetten als zapier.

Heb je hulp nodig bij het uitzetten van je campagnes? Of laat je het liever over aan een specialist? Neem dan contact met mij op!

Geef een reactie