De Ultieme Facebook Ads Handleiding Voor De Fitness Markt In 2019

By Reinier Hoelen

Facebook Ads

DE #1 Facebook advertentie handleiding voor sportscholen en personal trainers in 2019!

Deze blog is lang…

Maar zeker de moeite waard! Als je niet wilt weten hoe je als personal trainer of sportschool precies je Facebook ads runt om automatisch nieuwe klanten binnen te halen, STOP DAN HIER MET LEZEN!

In deze blog neem ik je mee door het hele set-up proces voor een Facebook-advertentiecampagne om leads te genereren als personal trainer of sportschool.

Als je Facebook-advertenties hebt geprobeerd en het niet werkte, zal dit bericht onthullen waarom je het eerder hebt gefaald.

Als je Facebook-advertenties niet hebt geprobeerd voor je sportschool of personal training studio, dan geeft dit artikel je een stappenplan om dit succesvol in te zetten. 

Laten we beginnen.

Wat is de doelstelling voor je Facebook advertentie campagne?

Voordat je je eerste advertentie plaatst of tekstregel schrijft voor een fitness-of personal training Facebook-advertentie, moet je weten wat je doelstelling is.

Te veel sportscholen en personal trainers willen te snel beginnen met adverteren op Facebook, omdat ze hebben gehoord dat het goede resultaten kan opleveren maar besteden geen tijd om te bepalen wat nou een goede strategie is en wat nu eigenlijk de doelstelling is voor hun campagne. 

Mogelijke doelen voor je sportschool of personal training studio kunnen zijn:

•Inschrijvingen voor de e-maillijst

•Aanmeldingen voor 7 dagen gratis proefweek 

•Aanmeldingen voor proeflessen

•Aanmeldingen voor gratis intake (dit is wat iedereen doet, ik raad aan om dit te vermijden en een offer te bedenken dat zo aantrekkelijk is dat mensen er wel op MOETEN reageren)

Het algemene doel van elke Facebook-advertentiecampagne voor sportschool of personal trainer is natuurlijk om nieuwe leden en klanten aan te trekken, maar als je gewoon een advertentie plaatst met de tekst  “Hey, wij zijn de beste sportschool in Tilburg, kom een keer langs” zul je ernstig teleurgesteld zijn met de resultaten.

Om een voorbeeld te geven in dit artikel word een campagne bestaande uit twee stappen uitgelegd. Eerst zal de campagne potentiële nieuwe klanten aantrekken om in te schrijven op de e-maillijst of hun mail achter te laten en dan zullen we ze converteren naar leads doordat ze zich aanmelden voor een gratis proefles. 

Belangrijk!

Zorg dat je slechts één call-to-action per advertentie hebt. Wanneer je twee opties geeft om actie te ondernemen in een advertentie, krijg je vaak mindere resultaten. 

Wat is het offer dat je aanbiedt in je fitness advertenties?

Een aanbieding moet aantrekkelijk genoeg zijn om een potentiële nieuwe klant te bewegen tot actie. 

Aanbiedingen moeten de volgende kenmerken hebben:

•Een probleem oplossen of een brandende vraag beantwoorden

•Een enorme waarde bieden (grote kostenbesparing bijvoorbeeld als iets gratis is)

•Zeer specifiek zijn

•Tijd gebonden zijn of enige vorm van schaarste hebben

Tijdgebondenheid en schaarste is voor sommige mensen het moeilijkste om te verwerken in hun aanbiedingen. Zorg ervoor dat je altijd ten minste de eerste drie items hebt. Je aanbieding moet rechtstreeks afgestemd worden op je Facebook-advertentiecampagne doel.

Voorbeelden van aanbiedingen kunnen zijn:

•Gratis 1 uur personal training voor de eerste 20 mensen die zich aanmelden

•7-daagse gratis pas voor al onze lessen en open gym tijd

•Gratis 30-daagse workout en voedingsplan om 5 kilo te verliezen in een maand (Ter waarde van €200)

Elk van bovenstaande voorbeelden:

•Lost een probleem op (in de meeste gevallen mensen willen afvallen of fit te worden)

•Heeft echte waarde (je voegt de normale waarde van de aanbieding toe om de waarde te benadrukken die je geeft)

Je kunt een van deze ideeën hierboven gebruiken, of dit gebruiken als inspiratie voor je eigen offer. Onthoud wel dat je aanbod een sterk invloed heeft op het succes van de campagne. Een slechte aanbieding voor de perfecte doelgroep zal floppen, maar een geweldige aanbieding voor een algemene doelgroep zal nog enigszins resultaat opleveren. 

Aanbevolen om te lezen: De 40/40/20 regel in marketing!

Wie is je doelgroep?

Je kan meer dan één doelgroep hebben (mannen, vrouwen, twintigers of ouderen), maar meestal niet in dezelfde advertentie. Je moet bepalen wie je gaat targetten met elke advertentie om de resultaten te optimaliseren.

Wie zijn uw beste personal training klanten? Waarin komen ze overeen? Zijn het allemaal mannen? Alle vrouwen? Hoe oud zijn ze? 

De eenvoudigste vorm van targeting voor sportscholen en personal trainers is het creëren van een warming-up advertentie en hier vervolgens op te retargetten. Deze warming-up advertentie is hetzelfde voor mannen en vrouwen en wanneer er vervolgens geretarget wordt met een nieuwe advertentie segmenteer je deze doelgroep in man en vrouw en maak je voor beide segmenten een aparte advertentie. In de advertentie voor mannen gebruik je een foto met een man en voor vrouwen een foto met een vrouw. In de fitness markt is gebleken dat dit betere resultaten oplevert.

Ik zal dit proces hieronder even verder uitleggen!

Opwarm FB Advertenties 

Ik geloof erg in het runnen van twee sets Facebook-advertenties voor de fitness markt.

De eerste advertentie is gericht op iedereen in je doelgebied, dit kan uw hele regio, stad, buurt, of groepering van postcodes zijn. De enige targeting buiten het geografische gebied dat u wilt gebruiken is mogelijk leeftijd en geslacht, voor ons voorbeeld zullen we alle mannen en vrouwen targetten tussen 25 en 50.

Het doel van deze advertentie is om te bepalen wie in uw omgeving geïnteresseerd is in wat je te bieden hebt. In dit geval dus gym lidmaatschappen, personal training, voeding coaching etc.

Een opwarm Facebook-advertentie voor een sportschool kan bijvoorbeeld een diavoorstelling video zijn met tekst die u maakt met behulp van een app als Animoto. De video zou rond de 30 seconden lang moeten zijn en duidelijken moeten maken waarom uw sportschool geweldig is en wat de resultaten zijn die je leden bereiken. 

De formule voor het maken van een effectieve opwarm advertentie:

SNEL DE AANDACHT PAKKEN  > NOODZAAK DUIDELIJK MAKEN > OPLOSSING BIEDEN > AANBIEDING DOEN/CTA

Maak geen advertentie die praat over je merk. Hier is niemand in geïnteresseerd, ze geven alleen om zichzelf en wat jij kunt doen om hun probleem op te lossen of behoefte te vervullen.

Het idee met de opwarm advertenties is dat iemand die geïnteresseerd is in fit worden zal stoppen met scrollen om een deel van de video of de gehele video te bekijken. Je wil ervoor zorgen dat de afbeeldingen, videoclips en tekst die je kiest, de kijker aanspreekt en een oplossing biedt voor zijn probleem. 

Blog Berichten Als Opwarmers 

Een ander type opwarm advertentie is een blog post of artikel dat dezelfde formule volgt als die ik voor de video advertentie heb geschetst. Voor de doeleinden van deze gids voor Facebook-advertenties voor de fitness markt gaan we ervan uit dat je een video gebruikt. Video’s werken over het algemeen beter, maar als je een artikel hebt geschreven, of zou kunnen schrijven dat de aandacht trekt, en een behoefte vervul,  kan het het waard zijn om dit te testen met een advertentie die dezelfde demografische gegevens target in je lokale gebied.

Aan het einde van het artikel bied je bijvoorbeeld een gratis sessie, trial of consult aan. 

Een voorbeeld artikel zou kunnen zijn: Waarom afvallen voor jou niet lukt en de twee veranderingen die dit zullen verhelpen!

Of het nu een video of artikel is, het belangrijkste is wanneer iemand lang genoeg kijkt of klikt en we kunnen vaststellen dat de persoon hoogstwaarschijnlijk geïnteresseerd is in wat je te bieden hebt. 

Je Opwarm Advertentie Instellen 

De laatste stap is om de opwarm advertentie op Facebook te lanceren. 

Als je nog nooit een Facebook-advertentie hebt ingesteld, kun je een tutorial bekijken op YouTube over hoe je een Facebook-advertentiecampagne opzet. Voor degenen die weten hoe het opzetten van een advertentie werkt kun je de volgende instellingen aanhouden bij het maken van een opwarm advertentie:

1. De doelstelling voor je campagne moet zijn videoweergaven 

2. Kies een budget van minstens 5 euro per dag. Maar als uw doelgroep meer dan 100.000 mensen bevat, zou ik een budget van 10 tot 20 euro per dag adviseren.

3. Target het geografische gebied rond uw sportschool dat het meest zinvol is en waar waarschijnlijk de meeste mensen uit de doelgroep zullen wonen. Anders verspil je veel kostbaar advertentiebudget!

4. Target mannen en vrouwen, 25-50 (Dit is alleen voor dit voorbeeld en hangt dus af van wat je doelgroep is)

5. Adverteer alleen in de Facebook nieuwsfeed voor mobiel en desktop. (Instagram bespreken we later)

6. Maak de advertentie zonder call to action

Klaar! 

De volgende stap is nu om een aangepaste doelgroep te maken van de mensen die ten minste 75% van je video hebben bekeken en hierop te retargetten met een nieuwe ad. 

Aangepaste doelgroepen op Facebook maken voor retargeting

Voor degenen die niet weten wat het is, een aangepaste Facebook-doelgroep is een groep mensen die betrokken zijn geweest bij je advertenties, website of Facebook-pagina. Als u niet bekend bent met het maken van zo’n doelgroep bekijk dan even deze video. 

Waarom 75%?

Omdat 75% lang genoeg is om te weten dat ze betrokken waren. Je kijkt niet per ongeluk tweeëntwintig seconden (75% van 30 seconden) van een video op Facebook toch? Dit zijn de mensen die we nu een bod gaan doen door ze opnieuw te targeten met een andere advertentie.

Doe een aanbod dat ze niet kunnen weigeren

Nu heb je opwarm Facebook-advertentie ingesteld voor je sportschool of personal training-bedrijf en hebben we een aangepaste doelgroep gemaakt van mensen op Facebook die ten minste 75% van je video hebben bekeken.

Nu is het tijd om deze doelgroep een aanbod te doen.

Laten we het simpel houden, en een aanbod doen voor ofwel een gratis persoonlijke trainingssessie of een gratis 7-daags lidmaatschap voor uw sportschool. Een sidenote: een gratis consult aanbieden bied niet genoeg waarde om echt actie te ondernemen. Mensen willen geen consult, ze willen afvallen, sterker worden of meer energie hebben. 

Dit zijn beter manieren om een aanbod te doen:

– Gratis Vet Verbrandende Personal Training Sessie

– Gratis 7 Dagen Toegang Tot Calorie Verbrande Groepslessen 

Probeer “power woorden” toe te voegen om het aanbod krachtiger te maken zodat mensen iets hebben van “Ja, dat is wat ik wil!”. 

Er zijn twee opties voor het instellen van deze Facebook retargeting-advertentie voor uw sportschool of personal training studio:

1. Een beeldadvertentie die linkt naar een externe landingspagina waar prospects hun informatie kunnen geven om de aanbieding te claimen

2. Gebruik een Facebook lead gen advertentie om leads te verzamelen zonder dat ze Facebook hoeven te verlaten

Beeld Advertentie met Landingspagina 

Je hebt 2 dingen nodig hiervoor:

1. Afbeeldingen/video voor je advertentie

2. Een landingspagina om leads te verzamelen

Ik raad aan om ten minste twee verschillende afbeeldingen te hebben per advertentie (hoewel meer om te testen geen slecht idee is). We gaan nu twee verschillende advertenties opzetten, één voor elk geslacht.

Je zult ook een bestemmingspagina nodig hebben om prospects naartoe te sturen waar ze hun informatie kunnen invullen. Dit kan een eenvoudige pagina op uw website zijn met een formulier, of u kunt een landingspagina maken met behulp van een tool als Instapage. Het maakt niet uit naar wat voor pagina je de  prospects stuurt als je er maar voor zorgt dat het to the point is, een formulier heeft om in te vullen en praat over de voordelen van de aanbieding.

Je hebt minimaal de volgende informatie nodig van de leads:

– Naam

– Telefoonnummer (Zorg dat je zo snel mogelijk belt wanneer de lead binnenkomt)

– E-mail

Zodra iemand het formulier indient, doe dan zo snel mogelijk een follow-up. Op het moment dat de lead net zijn informatie heeft ingevuld is hij het meest bereid om actie te ondernemen. Hoe langer je wacht met de follow-up hoe kleiner de kans is om deze lead binnen te halen omdat hij meer bedenktijd heeft. 

Het opbouwen van een bestemmingspagina en het maken van afbeeldingen valt buiten het bestek van dit artikel. Voor meer informatie hierover kun je contact met mij opnemen.

Facebook Lead Gen Advertentie 

Een lead gen advertentie heeft hetzelfde doel als de hierboven genoemde advertentie. Maar in plaats van te linken naar een landingspagina, wordt een leadformulier op Facebook geopend met de gegevens die al zijn ingevuld via het Facebook-profiel wanneer iemand op de advertentie klikt. 

De voordelen hiervan zijn dat mensen Facebook niet hoeven te verlaten en dat ze niets hoeven in te vullen, dus de barrière om je aanbieding te claimen is erg laag.

Het nadeel van deze methode is dat u alleen uw afbeelding hebt en de tekst boven de afbeelding om de prospect te overtuigen om de aanbieding te claimen. 

Maar dit werkt alsnog goed als je het simpel houdt in je advertentie en iets zegt als:

“Claim nu je GRATIS 1 uur durende persoonlijke trainingssessie voor vetverbranding met (naam trainer). Nog maar 4 plekken deze maand.”

De technische kant van het opzetten van een leadadvertentie en het krijgen van je lead informatie is een beetje ingewikkeld. Bekijk deze video als je niet bekend bent met het instellen van een Facebook leadadvertentie.

Wat komt er in de advertentie te staan?

Omdat we het hebben over Facebook-advertenties voor sportscholen en personal trainers, wil je afbeeldingen gebruiken van mensen die idealiter doen wat je aanbied of mensen die het gewenste resultaat hebben behaald. Door een beeld te tonen van iemand die er super fit, sterk en gezond uit ziet zal het verlangen van de doelgroep om dit ook te bereiken groter worden. 

Als het een 7-daagse pas is voor je groepslessen gebruik dan een afbeelding van mensen in je lessen. Als het een gratis persoonlijke trainingssessie is, gebruik dan een afbeelding van iemand in een sessie. En idealiter van iemand die er dus al heel sterk en gezond uit ziet. 

Probeer gebruik te maken van foto’s van uw werkelijke leden en klanten en probeer stockfoto’s zoveel mogelijk te vermijden. 

Zoals ik hierboven al zei, stel ik voor om één advertentie te maken voor vrouwen en één voor mannen, en als je specifieker wilt worden, kun je bijvoorbeeld ook vier advertenties maken:

– Mannen & Gewicht Verliezen 

– Mannen & Spieren Opbouwen

– Vrouwen & Gewicht Verliezen 

– Vrouwen & Spieren Opbouwen/Lichaam vormen 

De tekst van je advertentie moet dus to the point zijn. Zoiets als:

“Claim nu je GRATIS 1 uur durende persoonlijke trainingssessie voor vetverbranding met (naam trainer). Nog maar 4 plekken deze maand.”

Laten we de criteria die in deze tekst gebruikt worden even onder elkaar zetten:

1. Je vraagt om actie te ondernemen

2. Je hebt een specifiek aanbod

3. Je personaliseert

4. Je creëert scarcity/urgentie om actie te ondernemen door te zeggen dat er nog maar 4 plekken zijn

Je hoeft dit niet letterlijk over te nemen maar het is altijd essentieel om een vorm van urgentie/scarcity toe te voegen aan je Facebook advertentie!

Ik wil niet suggereren dat je in je marketing moet liegen. Om 100% ethisch te blijven stel ik voor dat je maar een beperkt aantal sessies per maand weggeeft. Laat ze dan weten dat ze slechts 24 uur hebben om het te claimen en zich te registreren voor hun sessie of het begin van hun lidmaatschap.

Je krijgt op deze manier misschien niet zoveel leads, maar je krijgt wel kwaliteit die daadwerkelijk de deur in komt. Ik weet van werken en praten met sportschoolhouders dat het krijgen van leads één ding is, maar het binnenhalen van leads een heel ander verhaal. Daarom adviseer ik ook om ASAP te bellen nadat iemand een formulier indient. Dat is de laatste stap van de Facebook-advertentie trechter voor sportscholen en personal trainers.

Ik weet dat het veel is dat we in dit bericht hebben behandeld, maar als je de stappen volgt die worden beschreven in dit artikel en gewoon aan de slag gaat, garandeer ik je dat je hier succes mee kunt behalen!

Je Bent Nu Klaar Om Te Groeien!

Ik hoop dat je veel hebt gehad aan deze blog en dat je ook daadwerkelijk resultaten hebt gezien! Mocht je het toch liever door een specialist laten doen, neem dan contact met mij op om te kijken hoe we je kunnen helpen!

Bron: De #1 Facebook Ads Handleiding Voor Sportscholen en Personal Trainers In 2019!

Geef een reactie