De oplossing om afleiding te verslaan!

By Jens Knibbeler

Omgaan met afleiding

Hoe zorg je ervoor dat je datgene doet wat je moet doen, zonder afleiding? Hoe ontstaat afleiding en wat is de beste oplossing om afleiding tegen te gaan? 

Iedereen weet wat goed voor je is en wat minder goed voor je is. Vaak weten we wat we het beste kunnen doen om verder te komen of ergens beter van te worden, maar kiezen we er toch voor om hetgeen te doen tegen onze betere wil in. Maar waarom eigenlijk? Dat leggen wij jou uit in dit blog!

Informatie

Vandaag de dag liggen de mogelijkheden aan onze voeten. We hebben niet meer het excuus dat we niet weten wat we moeten doen wat goed voor ons is. Alles is tegenwoordig te vinden op het internet. Neem als voorbeeld dat je wilt afvallen. Iedereen weet hoe je moet afvallen. Je moet gezond eten en meer sporten. Ondanks het feit dat iedereen er van op de hoogte is, doen een heleboel het toch niet. 

Afleiding (distraction) 

Wat sommigen hierin tekort komen is het in staat zijn om datgene wat goed voor je is ook daadwerkelijk te doen. Hoe je jezelf in deze staat stelt is door afleidingen te vermijden. Ook wel distrations genoemd in het Engels. Verder komen in het leven gaat niet alleen door simpelweg te doen wat goed is, maar het gaat vooral om het vermijden van het doen van de verkeerde dingen. 

Wat bedoelen we precies met distractions? (afleidingen)

De beste manier om te begrijpen wat een distraction is, is door te begrijpen wat het niet is. Het tegenovergestelde van distraction is traction. Deze woorden komen beide van het Latijnse woord ‘Trahare’, wat “trekken” betekent. Traction betekent hierin, elke actie die je toetrekt naar wat je wilt doen, de dingen die je doet met een intentie. Distraction betekent hierin, elke actie die je wegtrekt van iets wat je wilt doen, de dingen die je doet zonder intentie. 

External trigger

2 factoren die invloed hebben op traction of distraction zijn een external trigger of een internal trigger. De external trigger is alles in je omgeving dat je toeduwt naar traction of distraction. De external trigger is wat bijna iedereen de schuld geeft van distraction (afleiding). 

Voorbeeld 

Voorbeelden van een external trigger zijn bijvoorbeeld, Een bericht op je telefoon die aangeeft dat je moet gaan sporten, wat dus gericht is op traction. Een bericht die aangeeft om een youtube video te kijken is hierin gericht op distraction. 

Internal trigger 

Over het algemeen wordt de external trigger als de grote oorzaak van afleiding gezien. De waarheid is dat de internal trigger hier nog een veel grotere invloed op heeft. De internal trigger is de oncomfortabele emotionele staat die we proberen te ontsnappen. Dus om de vraag te beantwoorden waarom doen we dingen tegen onze betere wil in, heeft dit alles te maken met het vermijden van oncomfortabelheid. Desondanks denken veel mensen dat we dingen doen om plezier te ervaren of pijn te vermijden. Maar de echte oorzaak komt dus door het vermijden van een oncomfortabel gevoel. 

Voorbeeld 

Lichamelijk kennen we dit allemaal. Als we naar buiten gaan en het is koud, doen we een jas aan. Gaan we weer naar binnen, waar het warm is, doen we onze jas weer uit. 

Geestelijk werkt dit precies hetzelfde. Wanneer wij ons eenzaam voel bijvoorbeeld duiken we snel in social media om ons verbonden te voelen (afleiding) of wanneer we ergens niet helemaal zeker over zijn, zoeken we het op in Google (afleiding). 

De verkeerde oplossing 

Hoe zorg je er dus voor dat je de juiste dingen doet en niet afgeleid wordt? Wat de meest voor de hand liggende manier is, is om tegen jezelf in je hoofd te zeggen bij een gevoel van afleiding om het niet te doen. Elke keer wanneer er dan een nieuwe gedachte van afleiding ontstaat blijven we dit tegen onszelf zeggen. Dit lijkt in het begin te werken, maar in werkelijkheid ben je er steeds meer spanning op gaan zetten. 

Zie dit als een katapult. Elke keer wanneer jij tegen jezelf zegt iets niet te doen, wordt de katapult een stukje verder naar achter getrokken. Uiteindelijk komt er zoveel spanning op de katapult te staan dat deze veel harder terugschiet. Dit is de reden waarom mensen die proberen te stoppen met roken vaak een veel verslavendere terugval hebben. 

De juiste oplossing 

De juiste oplossing heet de “10 minuten regel”. Je zet voor jezelf een timer van 10 minuten wanneer je het gevoel hebt dat je afgeleid wordt. In deze 10 minuten ga je in plaats van de distratciton weg te duwen, hem vanuit nieuwsgierigheid onderzoeken. Voor 10 minuten lang ga je reflecteren op de verleiding die er op dat moment is. Je gaat jezelf afvragen of dit het waard is. Vaak geef je je toch gewonnen aan de afleiding, maar het voordeel is dat je een timer hebt gezet en zodra deze timer afgaat stop je bewust met deze afleiding. Met behulp van deze manier zal het veel makkelijker zijn om de distraction (afleiding) vervolgens los te laten. 

Dit delen:

Geef een reactie