Kanalen kiezen?
Je doelgroep zit overal. Mensen maken menselijke profielen op platformen, maar dat betekent niet dat iedereen op elk platform op dezelfde boodschap zit te wachten. Dus op het moment dat een persoon binnen de doelgroep van jouw bedrijf valt, betekent dat niet dat als deze persoon een advertentie te zien krijgt van jouw bedrijf dat deze persoon hier altijd voor open zal staan.
Basis van marketing
Je begint eigenlijk altijd met, waar bevind mijn doelgroep zich op het moment dat ze daadwerkelijk bereid zouden zijn om een beslissing te maken, om jouw product of dienst te kopen? Dus in welke situatie zou iemand nou het meest bereid zijn? en waar is die persoon op dat moment? en hoe kan ik deze persoon op dat moment in die precieze timing het best bereiken? Dat is de basis van marketing.
Als dat werkt, dan kan je dat opschalen. Werkt bijvoorbeeld vindbaar zijn in Google nog niet. Dan kan je ervoor kiezen om eerst mensen interesse te laten opwekken om jouw product of dienst aan te schaffen of onder de aandacht te brengen via social media.
Social media
Door veel content te plaatsen kan je mensen bereiken door hun spiegelneuronen te triggeren. Dus de persoon voelt een plaatsvervangende emotie van het scherm en daar zit een stukje verbondenheid. Dus het kan best zijn dat wanneer een persoon iemand voor een lange periode volgt via social media, bereid is een product of dienst aan te schaffen die de gevolgde persoon (influencer) aanbied. Dit is niet zozeer om het product, maar meer om de verkoper, de persoon die erachter zit, de influencer. De persoon koopt dan eigenlijk om zich verbonden te voel met de levensstijl van de influencer die achter dat product zit, niet om het product zelf.
De vloek is dat mensen ervoor kiezen om hier alles op alles op te zetten. Dus alles op social media inzetten. Hierdoor ontbreekt vaak de consistente stroom van bezoekers en leads die daadwerkelijk in jouw product geïnteresseerd zijn, omdat ze zelf proactief opzoek zijn. Dit soort leads zijn veel waardevoller op lange termijn.