De psychologie achter online marketing

By Jens Knibbeler

Bij het bepalen van de doelgroep voor jouw onderneming is het belangrijk om je te focussen op het volgende punt. Hoe specifieker je doelgroep is, hoe makkelijker ze te bereiken zijn. Op het moment dat iemand in aanmerking komt met jouw bedrijf is het belangrijk dat er sprake is van herkenning. Dus dat iemand zichzelf herkend in jouw product of dienst. Hoe meer herkenning er is, des te makkelijker het wordt om je product te vermarkten. Maar via waar kan jij jouw potentiële klanten bereiken?

Kanalen kiezen? 

Je doelgroep zit overal. Mensen maken menselijke profielen op platformen, maar dat betekent niet dat iedereen op elk platform op dezelfde boodschap zit te wachten. Dus op het moment dat een persoon binnen de doelgroep van jouw bedrijf valt, betekent dat niet dat als deze persoon een advertentie te zien krijgt van jouw bedrijf dat deze persoon hier altijd voor open zal staan. 

Basis van marketing 

Je begint eigenlijk altijd met, waar bevind mijn doelgroep zich op het moment dat ze daadwerkelijk bereid zouden zijn om een beslissing te maken, om jouw product of dienst te kopen? Dus in welke situatie zou iemand nou het meest bereid zijn? en waar is die persoon op dat moment? en hoe kan ik deze persoon op dat moment in die precieze timing het best bereiken? Dat is de basis van marketing. 

Als dat werkt, dan kan je dat opschalen. Werkt bijvoorbeeld vindbaar zijn in Google nog niet. Dan kan je ervoor kiezen om eerst mensen interesse te laten opwekken om jouw product of dienst aan te schaffen of onder de aandacht te brengen via social media. 

Social media 

Door veel content te plaatsen kan je mensen bereiken door hun spiegelneuronen te triggeren. Dus de persoon voelt een plaatsvervangende emotie van het scherm en daar zit een stukje verbondenheid. Dus het kan best zijn dat wanneer een persoon iemand voor een lange periode volgt via social media, bereid is een product of dienst aan te schaffen die de gevolgde persoon (influencer) aanbied. Dit is niet zozeer om het product, maar meer om de verkoper, de persoon die erachter zit, de influencer. De persoon koopt dan eigenlijk om zich verbonden te voel met de levensstijl van de influencer die achter dat product zit, niet om het product zelf. 

De vloek is dat mensen ervoor kiezen om hier alles op alles op te zetten. Dus alles op social media inzetten. Hierdoor ontbreekt vaak de consistente stroom van bezoekers en leads die daadwerkelijk in jouw product geïnteresseerd zijn, omdat ze zelf proactief opzoek zijn. Dit soort leads zijn veel waardevoller op lange termijn. 

Hoe pak je jouw online marketing strategie aan bij het starten van jouw onderneming?  

Stap 1 

Zorgen dat de mensen die al naar jouw bedrijf opzoek zijn jou als eerste gaan vinden of als ze jouw bedrijf vinden, dat ze zich in ieder geval aangesproken voelen door jouw website. Dat is de bovenlaag. Daar kan jij je business mee gaan bouwen. 

Stap 2

Social media. Hierbij is het juist interessant om je zo te profileren, dat een persoon die binnen jouw doelgroep valt, een bepaalde mate van verbondenheid voelt. Je voelt je vaak meer verbonden met andere mensen die tot dezelfde groep behoren als jij. Je zou er dus op in kunnen spelen om dat gemeenschappelijke gevoel naar voren te brengen in jouw marketing. Je kan hiermee heel erg inzoomen op de sociale groep waar jij toe behoort. Daarom zijn tegenwoordig amateuristische video’s of campagnes waarin mensen zich volledig kunnen herkennen omdat het zo echt lijkt veel geloofwaardiger, dan alle perfect glad gestreken verkoopverhalen. 

Korte termijn strategie en lange termijn (Google Ads)

Google Ads inzetten zorgt ervoor dat je direct aan de slag kunt gaan. Waar je alleen tegenaan loopt is dat je betaalt per klik op zo’n advertentie en dat woorden met een groot zoekvolume veel geld zullen kosten, omdat er een heleboel aanbieders zullen zijn die hierop adverteren. Deze aanbieders hebben al het voordeel dat ze dit al een tijdje doen en dat zij waarschijnlijk al weten hoeveel zo’n advertentie hen oplevert en daardoor bereid zijn ervoor te betalen. 

Als jij daarentegen nieuw bent, kan je misschien nog wel 100 clicks krijgen op zo’n advertentie en ben je misschien 200 tot 300 euro kwijt, maar dan weet je niet of die mensen ook daadwerkelijk jouw product aanschaffen. Je loopt dus het risico om door weinig voorkennis geld te verliezen. Wat je namelijk wilt met Google advertenties is dat je aan het einde van de rit meer geld hebt verdiend aan je advertentie, in de vorm van conversies, dan dat je het betaalt voor de advertentie. 

Zorg daarentegen wel dat je dit soort basis (Google Ads) altijd eerst goed neer hebt gezet, want dat is iets wat je altijd blijft optimaliseren en gevonden kan worden door de juiste doelgroep. Pas daarna ga je al je creativiteit gebruiken om een wat breder online bereik te hebben. Dus een contentstrategie, social media, video, etc, het creëren van meer beleving. Begin hier nooit overigens nooit mee als je begint met een onderneming, want hiervoor weet je nog niet eens of jouw product of dienst wel de juiste doelgroep heeft en überhaupt veel zal converteren. 

Dit delen:

Geef een reactie