Communicatie op de werkvloer
Een eerste element dat meespeelt binnen miscommunicatie op de werkvloer is hoe meer mensen zich op de werkvloer bevinden, hoe vaker je scheuren opmerkt in de communicatie. Op het moment dat jij als zender een taak of gedachte deelt, voelt dat als zender als erg productief, omdat je het gevoel hebt dat je een lijntje hebt uitgegooid. Wat de zender vaak niet door heeft is dat je iemand anders daarmee interrumpeert in zijn focus en bij hem of haar iets plant wat een soort van open loopje heeft, dus de ander heeft het wel, maar kan er op dat moment eigenlijk niet echt iets mee. Op zo’n moment moet je mazzel hebben dat iemand zoiets onthoud en er ook wat mee kan doen, maar vaak is dat niet het geval.
De zender denkt namelijk dat hij het kwijt is, maar omdat de ontvanger er op dat moment geen plek voor heeft, wordt het vergeten of valt het ergens tussenin, waardoor achteraf allerlei problemen ontstaan die allemaal te wijten zijn aan communicatie en niet zozeer aan de moeilijkheidsgraad van het werk.
Inplannen
Een oplossing om de communicatie op de werkvloer te verbeteren is om momenten in te plannen waarop jij met je team samen gaat zitten om effectief te communiceren, waardoor je voorkomt dat je de hele dag maar half aan het communiceren bent. Zorg dus dat je bewuste momenten hebt om even af te stemmen met elkaar. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een stand-up iedere ochtend, waarbij iedereen alleen even deelt wat hij of zij die dag gaat doen, waardoor iedereen een beeld krijgt wat de ander aan het doen is en of dat ook daadwerkelijk de bedoeling is.