Hoe kom je van jouw telefoonverslaving af?

By Jens Knibbeler

Kan jij nog zonder jouw smartphone? en ben jij je bewust wat voor impact smartphone gebruik op jouw leven heeft? Kan je niet veel meer uit het leven halen door het gebruik van jou smartphone te verminderen? of is alles wat jij doet op je telefoon nuttig? Wist je dat wij Nederlanders gemiddeld 121 keer onze telefoon unlocken per dag?!

Tegenwoordig is er een nieuw soort stress ontstaan, smartphone stress. Dit heeft een enorme impact op jouw gezondheid, want je rust simpelweg niet meer uit. Je bent constant opzoek naar prikkels, waardoor er altijd een gevoel van onrust door jouw lichaam giert. Het gevoel dat je ergens wordt ingezogen en daar geen grip op hebt veroorzaakt stress. 

Gevolgen van smartphone gebruik 

Overmatig smartphone gebruik leidt dan ook tot slaaptekort of een verslechterd slaappatroon. Dit leidt weer tot een stuk minder weerstand en chronische stress. Kortom zorgt jouw smartphone er onbewust voor dat jij een stuk ongezonder leeft. 

Verslaving in 4 fases

Fase 1: De trigger 

Het rode bolletje van een melding bij jouw apps is fataal. (Het bolletje zit in een hoekje en past niet binnen het patroon van de andere apps, waardoor jij dat bolletje weg wilt hebben) 

Fase 2: Actie 

Je opent de app en leest, reageert, liked of deelt de binnengekomen melding. 

Fase 3: Beloning 

Je ontvangt een melding, een reactie of like, deze beloning is variabel, je weet niet wat je kan verwachten. 

Fase 4: Investering 

Vervolgens ga jij meer en meer tijd en energie investeren om die variabele beloning te vergroten. Deze beloning zal nooit genoeg zijn…

Hoe kom je er vanaf? 

Allereerst ga eens na welke apps jij op je telefoon hebt staan. Ben je er bewust van welke apps jij veel gebruikt en welke apps jij eigenlijk nooit gebruikt. Verwijder de apps die je nooit gebruikt en stel een tijdslimiet in op de apps die jij dagelijks gebruikt. 

Klik hier voor een stappenplan hoe jij een app limiet instelt op jouw iPhone!

Een tweede manier is het uitzetten van je notificaties. Bij iedere onderbreking die je hebt in je werkzaamheden, duurt het weer een kwartier voordat jij terug bent in jouw oorspronkelijke concentratie. Melding zijn dus fataal voor jouw concentratie en focus. 

Een derde punt is patronen doorbreken. Het gebruik van je telefoon en het openen van bepaalde apps is vaak locatie- en tijdsgebonden. Wees je bewust van deze momenten en ga opzoek naar manieren om deze patroneren te doorbreken. Neem bijvoorbeeld je telefoon niet meer naar jouw slaapkamer, de WC of tijdens het eten. Kan jij je telefoon toch niet laten liggen zet dan de vliegtuigstand op je telefoon aan op deze momenten.

Aan de slag 

Ga hiermee bewust aan de slag in kleine stapjes. Een te grote transitie hou je niet vol en de kans dat je terug valt in jouw oude patronen is hierbij erg groot. Probeer om te beginnen een keer stil te staan bij de impact die jouw telefoongebruik op jouw leven heeft. Ga daarnaast timen hoeveel uren per dag jij aan jouw telefoon verliest en of je deze tijd kan minimaliseren.

Dit delen:

Geef een reactie