Hoe kom je van uitstelgedrag af?

By Jens Knibbeler

Je kent het wel, je moet nog een heleboel doen, maar je stelt het liever nog even uit of wacht op het juiste moment, maar maak je het jezelf hierdoor niet veel lastiger? In dit blog gaan wij jou uitleggen waar jouw uitstelgedrag vandaan komt en hoe je het kunt doorbreken!

Klein voorbeeld

Allereerst beginnen we met een voorbeeld, wat veel mensen doen en waarvan veel mensen zich niet bewust zijn dat dit zo’n enorm effect kan hebben op de rest van jouw dag. Namelijk snoozen! Mocht je niet weten wat snoozen inhoud, snoozen is het telkens terug in slaap vallen nadat je wekker is gegaan en het moment van opstaan steeds verder uitstellen. 

Snoozen is dus ook een vorm van uitstelgedrag. Als jij bijvoorbeeld iedere ochtend de neiging hebt om 4 of 5 keer te snoozen en je gaat die lijn doortrekken in je werkdag, per hoevaak neem jij dan meteen een beslissing? en hoevaak stel je deze dan ook niet uit? Daarin kan je natuurlijk wel een mooie rode draad voor jezelf ontdekken. 

5 Oorzaken en oplossingen omtrent uitstelgedrag:

Overschatten en onderschatten

Je neemt teveel hooi op je vork en je overschat jezelf, daarentegen onderschat je het werk dat erbij hoort. Heel veel mensen overschatten wat ze in een dag kunnen doen maar ze onderschatten wat ze in een jaar kunnen doen. Hierin kan een lijstje maken met wat jij iedere dag moet doen, één van de hoofdredenen zijn waarom mensen gaan uitstellen. Lees in dit blog meer over hoe je hierin betere keuzes maakt wat je wel en niet op je lijstje zet en hoeveel taken jij op een dag op je lijstje kan zetten zodat jij productief blijft!

Betere opties

Je kiest elke keer een andere taak boven de taak die je zou moeten doen en je maakt jezelf wijs dat dit een betere optie is om nu te doen, om de taak die je zou moeten doen maar langer en langer uit te stellen. Het probleem hierbij is hoe langer je deze taak uitstelt hoe moeilijker het wordt deze uiteindelijk nog te gaan doen. 

Hoe je dit kunt doorbreken is door al een klein stukje van je taak te gaan doen. Dus dat je denkt: wat is nu de makkelijkste, meest concrete actie die ik nu zou kunnen ondernemen die het proces al in gang zet. Je kiest dan een handeling van die taak die voor jou het leukste is en het minste moeite kost om te doen. Wat je dan gaat merken is, zodra je eenmaal die kleine stap hebt gezet je vele malen makkelijker heel die taak zal gaan uitvoeren zonder enige moeite. Voordat je het weet heb je ineens heel je taak al afgerond. 

Een andere manier om dit patroon te doorbreken is de 5 seconden regel. Door deze regel toe te passen zul je direct en effectief acties ondernemen. Weten hoe deze regel precies werkt? Lees het hier! http://yupstartup.nl/hoe-je-iedere-aantrekkelijke-vrouw-aanspreekt/

Gebrek aan motivatie 

Het belang moet groot genoeg zijn of de pijn moet groot genoeg zijn, anders ga je het gewoon niet doen. Mensen hebben vaak nog onvoldoende beeld, zeker op lange termijn, wat de negatieve effecten zijn als ze hun taak niet doen. Dat wordt namelijk vaak weer een beetje weg gebagatelliseerd van “naja het is ook niet zo’n ramp, als ik één keer oversla is dat niet zo erg”, maar wat hierbij vaak het probleem is, is dat wanneer je één keer zo’n patroon onderbreekt dat het de keer erna vaak lastig is om het weer op te pakken. Probeer daarom zoveel mogelijk consistent te blijven. Lees in dit blog wat de kracht van consistentie is!

Perfectionisme 

Als je teveel eist van jezelf en de lat te hoog legt zal het lastig zijn om directe beslissingen te maken. Dus je stelt ze uit. Je bent altijd aan het wachten op het perfecte moment, voordat je iets doet. Terwijl dit perfecte moment er eigenlijk nooit zal komen. Je zal dit perfecte moment zelf moeten creëren om tot actie over te gaan. Lees in dit blog meer over zelf actie ondernemen!

Energie 

Energie wordt vaak onderschat. Vaak stellen mensen uit omdat ze simpelweg te moe zijn. Dit ontstaat door te weinig slaap, te laat naar bed, teveel prikkels, teveel indrukken of teveel lichamelijke belasting. Verwacht dus niet van jezelf dat je tot grote prestaties komt of dat je uitstelgedrag kunt doorbreken wanneer je überhaupt te moe bent om aan de taak te beginnen. 

Aanraken is afmaken. Als je dan iets gaat doen, doe je het ook helemaal en als je iets niet helemaal gaat doen, doe het dat niet. Een van de belangrijkste oorzaken van vermoeidheid is namelijk unfinished business. Alle open eindes die je hebt zijn eigenlijk en energie afvoeren, je lekt als het ware energie, omdat je er onbewust geen voldoening bij hebt en blijft dat maar in je achterhoofd meespelen. Het is niet te bevatten hoeveel aandacht en energie dit soort dingen van je blijven vragen. Dus als je iets wilt doen om jezelf energie te geven om niet meer uit te stellen is het: pak je unfinished business aan, dus open eindes afronden. 

Veel afleidingen 

Op het moment dat je een moeilijke taak voor je hebt liggen, waarvan je weet dat je hem moet afronden voor een bepaalde tijd, misschien omdat er ook een deadline is en dat je maar van alles gaat zoeken om maar niet aan deze taak te hoeven beginnen. Tegenwoordig zijn die afleidingen alleen nog maar meer geworden. Neem als voorbeeld je smartphone. Wil jij weten hoe je van je telefoonverslaving af kunt komen, lees dan dit blog!

Aan de slag

Nu je weet waar jouw uitstelgedrag vandaan komt, kun je aan de slag met het aanpakken van jouw uitstelgedrag om hier een einde aan te maken. Niks zal jou hierna nog tegenhouden en jouw ontwikkeling zal in een groeiversnelling gaan. 

Dit delen:

Geef een reactie