Nu je dit weet zou je zeggen kies één product uit. Dus één product doe je wel en de andere negen producten doe je niet. In dit geval heb je dan één keer winst tegenover negen keer verlies. Dit zal je nooit winnen in je hoofd. Zeker omdat verlies sowieso al zwaarder voelt dan winst. Dus door je beslissing maar uit te stellen hou je in principe alle opties open en loop je dus geen risico dat je iets zult verliezen. Het enige probleem is dat als jij je blijft focussen op het behouden van wat je nu hebt, omdat je bang bent om het te verliezen, je dus geen tijd hebt om je te focussen op wat je nog wilt bereiken en je dus nooit zult groeien. In dit blog gaan wij dieper in over omgaan met verlies.
Kiezen om gekozen te worden
Het open houden van alle opties voor jouw bedrijf zal er dan ook voor zorgen dat je heel lastig klanten aan jouw bedrijf kunt binden. Het werkt namelijk zo. Je moet kiezen om gekozen te worden. Als jij namelijk niet voor een hele specifieke doelgroep kiest, dan zul je zien dat er ook niet een specifieke doelgroep voor jou kiest. Op het moment dat jij tegen iedereen praat, praat je eigenlijk tegen niemand.
Plan B
Als je uiteindelijk toch een keuze hebt gemaakt om ergens volledig voor te gaan is er nog het gevaar dat je “voor de zekerheid” wel iets achter de hand houdt. Mensen hebben eigenlijk altijd een plan B, maar als jij een plan B hebt, dan betekent dat dus dat niet 100% van jouw tijd, energie en commitment naar plan A gaat, want een stuk van je energie sijpelt via je achterhoofd weg naar plan B wat in stand moet blijven en daarom slaag je vaak niet in plan A. Je moet plan B vergeten!
Je moet plan A volledig omarmen en daar volledig voor gaan. Als dat uiteindelijk niet blijkt te werken, ga je iets anders doen, op basis van de ervaring die je op dat moment hebt opgebouwd.