Omgaan met keuzestress

By Jens Knibbeler

Op het moment dat je kan kiezen ontstaat er vaak keuzestress. Zeker wanneer er een heleboel keuzes zijn. Hoe ga je om met deze keuzestress? dat leggen wij uit in dit blog. 

Wat is stress?

Definitie van stress is, de psychische en lichamelijke spanning die ontstaat als het verschil tussen moeten en kunnen langdurig te groot is. 

Keuzestress omtrent websites 

Om keuzestress iets duidelijker te maken, nemen we als voorbeeld keuzestress bij klanten die op een website komen. Op het moment dat een bezoeker op jouw website komt en keuzestress ervaart en niet precies weet voor wie jij er bent, zal die bezoeker niet tot aankoop overgaan. Op het moment dat iemand namelijk op een website komt en er is teveel keuze, dan maakt een bezoeker over het algemeen geen keuze. 

Experiment

Neem als voorbeeld dit experiment met de verkoop van jam potten, waarin 24 verschillende soorten potten jam werden aangeboden. Het bleek dat 24 soorten jam een heleboel kijkers trekt, dus een heleboel mensen komen kijken, maar uiteindelijk gaat maar 3% van de mensen over tot aanschaf. Dus als er 100 mensen kwamen kijken, waren er maar 3 mensen die uiteindelijk een pot jam hebben gekocht. Vervolgens hebben ze het experiment aangepast met de vraag, wat gebeurd er nou als we van die 24 soorten jam, maar 6 verschillende soorten jam aanbieden? dus dat er 4 keer zo weinig keuze is. Toen bleek 30% van de mensen over te gaan tot aanschaf van een post jam. Dat betekent dat als je mensen 4x zo weinig keuze geeft, de verkoop dus 10x zoveel wordt. Dit zie je op een website ook terugkomen. Als jij je eigen angst om een keuze te maken meeneemt naar jouw bedrijf, leg je die angst dus eigenlijk neer bij jouw klanten. 

1 Keuze

Wat je daarentegen ook zult zien dat op het moment dat je mensen maar 1 keuze geeft, men stress krijgt omdat ze geen keuze mogelijkheid meer hebben. Er is namelijk maar 1 keuze dus eigenlijk is er geen keuze. Wat je in zo’n situatie het beste kunt doen is er een extra keuze aan toevoegen, wat een hele slechtere keuze moet zijn. Dus je zet bijvoorbeeld 2 producten op je website. Eén van de producten is een topkeuze en die andere is overduidelijk een hele slechte keuze. Je geeft hiermee mensen toch de keuzemogelijkheid, maar wel met het vertrouwen dat ze de juiste keuze hebben gemaakt. 

Stress is een prachtig mechanisme, want dat geeft je de gelegenheid om je iedere keer opnieuw te kunnen verhouden ten opzichte van de veranderde omgeving. Het helpt je om steeds te kunnen overleven, zeker in deze wereld waarin er zoveel prikkels zijn. Maar aan de ander kant moet je ook het lef hebben om je te kunnen afkoppelen van stress, want op het moment dat je het gevoel hebt dat je steeds moet kiezen in plaats van dat je kan kiezen, zal dit leiden tot innerlijke conflicten. 

Keuzestress omtrent een to-do list 

Het werken met een to-do list kan heel goed helpen voor het indelen van jou tijd, maar zo’n to-do list kan ook leiden tot hele erge keuzestress. Op het moment dat jij meer dan 3 dingen op je lijst hebt staan, ga je eigenlijk als de mist in. Je moet jezelf dan al afvragen van, ik heb alweer zoveel keuzemogelijkheden, ga ik dit wel redden op een bepaalde manier? 

App

Je het een app genaamd Committo3, die je kunt downloaden op je telefoon en de avond voordat je gaat slapen kijk je op die app en vraag jij jezelf af, wat zijn de 3 dingen waar ik morgen mee aan de slag wil? En 3 dingen is ook het maximale wat je kunt invullen in deze app en je zult merken dat wanneer je hier gebruik van gaat maken dat er veel meer rust is en alles wat daar meer op moet staan is eigenlijk een teken dat jij je leven en/of business niet goed genoeg hebt georganiseerd of onvoldoende je grenzen aangegeven.

Dit delen:

Geef een reactie