Zonder goede voeding geen sportresultaten

By Jens Knibbeler

Heb jij al moeite om überhaupt naar de sportschool te gaan? lees dan eerst even dit blog waarin wij jou tips geven hoe jij het jezelf makkelijker maakt om te gaan sporten. Ga jij wel regelmatig naar de sportschool, maar ben jij benieuwd hoe je sneller en meer resultaat kunt behalen? Lees dan vooral verder!

Doel stellen

Als je het vorige blog hebt gelezen heb je als het goed is een doel voor jezelf gesteld met een bijbehorend resultaat. Dit resultaat ga je niet bereiken met alleen sporten. Sterker nog je voeding is veel belangrijker!

Soorten doelen

Je zal dus ook op je voeding moeten letten. Hierbij is het belangrijk dat jij je dagelijkse caloriebehoefte gaat bijhouden. Je caloriebehoefte bestaat eigenlijk uit 3 hoofdelementen, koolhydraten, eiwitten en vetten. Ik zal hieronder per doel onderbouwen wat voor voedingsschema hierbij hoort.

Doel: Huidige lichaam aanhouden

Als jij de huidige staat van je lichaam wilt behouden zul jij je moeten houden aan je dagelijkse caloriebehoefte. Je dagelijkse caloriebehoefte is wat jouw lichaam dagelijks nodig heeft om normaal te functioneren en in constante shape te blijven. 

Doel: Vet verliezen (droog trainen) 

Als jij vet wilt verliezen zul je onder je dagelijkse caloriebehoefte moeten zitten. Let er hierbij wel op dat je vet wilt verliezen en geen spiermassa. Hierdoor zal je nog steeds voldoende moeten eten en is je dagelijkse eiwit inname cruciaal!

Doel: Spiermassa opbouwen (lean bulk)

Spiermassa opbouwen of ook wel lean bulk genoemd is in het kort gezegd aankomen met spiermassa en zo min mogelijk vetmassa. Je zal hiervoor boven je dagelijkse caloriebehoefte moeten zitten, maar niet in een overdreven mate. 

Doel: Aankomen (bulken)

Dit is in een korte tijd, heel veel aankomen in zowel spiermassa als vetmassa. Het voordeel van bulken is dat je snel vooruitgang in kracht en spiermassa zult zien. Het nadeel van bulken is dat je ook veel vetmassa zult aankomen en je hierdoor niet direct gespierder zal lijken. 

Mijn persoonlijke doel

Zoals je ziet heeft ieder doel dus een andere aanpak nodig. Mijn persoonlijke doel is sterker worden en spiermassa aankomen, maar niet in vet aankomen. Mijn aanpak is voor nu dus de caloriebehoefte voor lean bulk aanhouden. 

Maar ik raad je vooral aan uit te proberen wat voor jou lichaam het beste werkt. Ieder lichaam is anders en je moet er zelf achter komen wat voor jou lichaam werkt!

Hoe maak jij jouw voedingsschema interessant?

Een veelgestelde vraag aan mij is, wordt het niet saai om telkens hetzelfde eetpatroon aan te houden? Natuurlijk wordt dat saai! Daarom combineer ik ook wel eens voedingsschema’s verdeeld over bepaalde periodes. 

Mijn aanpak

Hoe ik dit aanpakte is dat ik in de winter maximaal ging bulken, waardoor ik dus heel snel aankwam in spiermassa, maar daarnaast dus ook in vetmassa. Naarmate het zomer werd veranderde ik mijn caloriebehoefte naar droog trainen oftewel vet verliezen. Hierdoor verloor ik dus het vet wat ik in de periode hiervoor had opgebouwd, maar hield ik de spiermassa vast. 

caloriebehoefte berekenen

Ben je benieuwd welke caloriebehoefte geschikt is voor jouw doel? Bereken het dan via deze link! Je vult je leeftijd, lengte, lichaamsgewicht en het doel dat je voor ogen hebt in en je krijgt direct te zien hoeveel koolhydraten, eiwitten en vetten jij per dag binnen moet krijgen! Je kan dus direct aan de slag!

Dit delen:

Geef een reactie