Voedingstips voor succesvolle sportende ondernemers

By Reinier Hoelen

Als startende ondernemer wil je zoveel mogelijk tijd overhouden om te bouwen aan je onderneming. Toch is het ook erg van belang dat je als ondernemer tijd vrij maakt om gezond te leven en lichamelijk fit te blijven, dit heeft namelijk ook invloed op je mentale gezondheid en denkvermogen. Het is belangrijk om hierin de juiste balans te vinden voor jezelf.

Drie tips om met weinig tijd en moeite gezond te eten

De volgende tips helpen je om met zo min mogelijk tijd en moeite toch te zorgen voor een gezond voedingspatroon en te zorgen dat je voldoende en de juiste hoeveelheid macronutriënten (eiwitten, vetten en koolhydraten) binnenkrijgt.

Tip 1: Bereidt voor een hele week je avondmaaltijden voor (met uitzondering van je cheatday).

Door te ‘’Meal preppen’’ zorg je dat je voor de hele week een gezonde avondmaaltijd klaar hebt staan met de juiste hoeveelheid macronutriënten. Dit zorgt er ten eerste voor dat je geen excuus meer hebt om even buiten de deur te gaan eten. Daarnaast ben je op deze manier veel minder tijd kwijt aan het bereiden van je avondmaaltijden. Maak makkelijke maaltijden, die te bewaren zijn in bakjes. Inspiratie voor makkelijke eiwitrijke en vezel volle gerechten vind je in deze blog.

Tip 2: Neem makkelijke producten mee voor onderweg om je inname van macronutriënten te verhogen

Wanneer je onderweg bent en je trek krijgt is het van belang dat je de juiste voeding bij je hebt. Daarnaast is het een makkelijke manier om inname van bepaalde macronutriënten te verhogen. De producten die ik vaak meeneem voor onderweg en geschikt zijn voor het verhogen van mijn eiwit en vezel inname, zijn de volgende:

1.      Noten & Granen repen van Bolletje. Deze bevatten veel meer vezels en minder suikers dan andere noten- en granen repen.

2.      Melkunie Proteïn shake. Deze bevatten veel eiwitten en relatief weinig suikers.

3.      Een zakje ongezouten noten of notenmix. Deze bevatten veel eiwitten en gezonde vetten. Pas wel op dat je hier niet te veel van eet aangezien er dus ook aardig wat vetten in zitten.

4.      Zelfgemaakte eiwit shake met whey proteïne.

5.      Een stuk fruit.

6.      Eiwitrepen van Body & Fit.

Tip 3: Maak gebruik van voedingssupplementen om je tekorten aan te vullen en (sport)prestaties te verbeteren

Er zijn verschillende voedingssupplementen die je kunt gebruiken om tekorten aan te vullen en je presentaties te verbeteren. Wij hebben de belangrijkste voor je op een rijtje gezet:

1.      Eiwitten. Eiwitten zijn natuurlijk belangrijk voor behoud en groei van je spiermassa. Ze zijn nodig om je spieren te laten herstellen na intensieve trainingen. Daarnaast is het ook belangrijk om genoeg eiwitten binnen te krijgen wanneer je niet intensief sport. Hoeveel eiwitten je precies binnen moet krijgen hangt af van je doel.

2.      Creatine. Creatine zorgt ervoor dat je korte intensieve inspanningen langer vol kunt houden. Dit komt doordat creatine er voor zorgt dat er de energie toevoer naar de spieren verhoogt wordt. Zorg wel dat je kiest voor creatine monohydraat aangezien dit de meest effectieve vorm van creatine is. Meer info hierover in dit blog!

3.      Multivitamine. Multivitamine zorgt ervoor dat je een goede weerstand behoudt en je energieniveau op peil blijft. Zo blijf je fit om intensief te kunnen sporten en ondernemen.

4.      Omega 3 vetzuren. Omega 3 bevat vetzuren EPA en DHA. Deze zijn goed voor de werking van het hart en zorgen dus dat de rest van je lichaam beter van zuurstof en voedingsstoffen worden voorzien. Dit is belangrijk om beter sportprestaties te leveren en daarnaast heeft het ook een positief effect op het functioneren van de hersenen.

Dit delen:

Geef een reactie