Zo overwin jij je angsten!

By Jens Knibbeler

Dit is misschien wel een van de grootste thema’s in het mensenleven, wat zich op allerlei manieren in je leven kan manifesteren. Soms heel actief en heel bewust dat je het in je hele lijf voelt. En soms is het er wel, maar heeft het zich zo vermomd dat je eigenlijk niet in de gaten hebt dat het speelt. Namelijk angst! In dit blog gaan wij jou uitleggen hoe je kunt omgaan met angst en deze kunt overwinnen!

Emoties vs gedachten

Als jij je bewust bent van jouw angst is het goed om jezelf het volgende af te vragen: Is deze angst terecht of is deze angst heel reëel. Maak hierbij onderscheid in de emoties en in de gedachten die bij deze angst worden opgeroepen. Met de emoties hoef je namelijk niks te doen. De reden waarom je niets met de emoties moet doen is omdat de emoties vaak een hele terechte reactie zijn op de gedachten.

De gedachten zijn dan ook de oorzaak van deze emoties. Haal je angst dus uit elkaar en ga zonder de focus op de emoties stap voor stap aan de slag met de gedachten. Accepteer dat de emoties er zijn, maar doe hier verder niks mee. Focus je volledig op de gedachten en in hoeverre deze gedachten realistisch zijn. 

Betekenis

Een angst is vaak onterecht. Je kunt veel meer dan je denkt dat je kunt en je houdt jezelf eigenlijk vaak te klein. Je omgeving denkt over het algemeen nog groter over jou dan jij over jezelf. Dus je omgeving ziet jouw mogelijkheden al, terwijl jij nog allerlei filters hebt, die waarschijnlijk ergens in het verleden al ontstaan zijn, waardoor jij nog steeds twijfelt aan jezelf. 

Oplossing 1

Een manier om dit op te lossen is door de confrontatie aan te gaan. Vaak zal dit in de meeste gevallen ook goed gaan. Durf je angst onder ogen te zien en je zult erachter komen dat deze veel groter was in jouw gedachten dan dat het in werkelijkheid is. 

Oplossing 2

Toch is oplossing 1 voor de meeste mensen nog een te grote stap om mee te beginnen. Daarom hebben wij ook nog een andere manier benoemd om dit op te lossen. Namelijk zoals eerder vermeld in de volgende stappen: 

  1. Wees je bewust van jouw angst.
  2. Maak onderscheid tussen emoties en gedachten, die bij deze angst aanwezig zijn.
  3. Accepteer de emoties, vaak zijn deze terecht bij de gedachten die hiermee gepaard gaan. 
  4. Ga aan de slag met de gedachten die bij deze angst horen en haal deze uit elkaar. Kijk reëel naar de gedachten en vraag je af hoe realistisch deze zijn. 

Hiervoor is het wel belangrijk dat jij je eerst eens bewust wordt van alle overtuigingen en gedachten die je hebt bij de angst en wanneer deze angst überhaupt plaatsvind. Wanneer jij hier bewust van wordt zul je merken dat de emoties ook al minder worden. 

Waarschuwing

Let op dat dit veel makkelijker gezegd is dan gedaan en dat het jou wel degelijk energie zal kosten om hiermee aan de slag te gaan. Wees dus niet te snel teleurgesteld als het niet direct lukt om je angst aan te pakken. Vaak zit een angst namelijk dieper in jezelf dan je denkt en zul je meerdere gedachten moeten onderzoeken die bij deze gedachten plaatsvinden en daarnaast overtuigingen die gepaard gaan met deze gedachten eventueel moeten loslaten. 

Dit delen:

Geef een reactie