Zo stop je met piekeren

By Jens Knibbeler

Je ligt een hele nacht wakker, waardoor het lang duurt voordat je in slaap valt. Je moet nog van alles doen of heb dingen meegemaakt die door je hoofd blijven spoken. Het liefst zou jij je gedachten simpelweg even uit willen zetten, maar hoe doe je dit? 

Wat is piekeren? 

Jouw gedachten komen terug in patronen en zijn niet te stoppen. Veel hardnekkig piekeren wordt meestal gevoed door angst, Deze gedachten kunnen blijven malen door je hoofd zonder dat je aan een oplossing komt. Daarnaast worden deze gedachten in het extreme getrokken en zijn ze alles behalve realistisch. Bestaanden methoden tegen piekeren of het creëren van innerlijke rust is bijvoorbeeld meditatie, meer info hierover in dit blog. Bij meditatie kom je erachter dat een minuut stilte hebben of 2 minuten geen gedachten simpelweg onmogelijk is en wordt jij je bewust van jouw gedachten. 

Hoe stop je jouw gedachten? 

In ieder geval niet door te denken: Ik moet niet denken aan bijvoorbeeld een oranje vogel, want zoals je misschien al door hebt is deze oranje vogel nu niet meer weg te denken. De reden hiervan is, is dat je onbewuste het woord “niet” overslaat. Wanneer jij dus in je hoofd zegt ergens niet aan te denken zal datgene waar je niet aan moet denken dus alleen geregistreerd worden. Dit is dus niet de juiste manier!

Bewust wording door op te schrijven

Probeer je als eerste stap allereerst eens bewust te worden van je eigen gedachten (wat ook naar voren komt bij mediteren). Zodra je dit doet kun je invloed gaan uitoefenen op deze gedachten. Op het moment dat jij jouw gedachten opmerkt, begin dan eens met deze gedachten op te schrijven. Je zult merken dat er bepaalde herhalende patronen in deze gedachten zitten. Dit is al de eerste stap richting bewustwording. 

Pieker kwartiertje

Als tweede, kijk eens of je een pieker kwartiertje kunt organiseren. Bij een pieker kwartiertje spreek je met jezelf af dat je bijvoorbeeld s’middags om 4 uur vol gaat piekeren. Haal er in dit kwartier alles uit wat eruit te halen valt. Is het eenmaal kwart over 4 moet je er ook weer mee stoppen. Je zult dan merken dat deze gedachten toch nog blijven terugkomen. 

Op dat moment heb je dus al geleerd om deze gedachten op te merken. Hierdoor kun je dus tegen je gedachten (maak van jouw gedachten een persoon, in de vorm van een innerlijke criticus, hierdoor maak je het tastbaar voor jezelf) zeggen: “Goh het is leuk dat je je zoveel zorgen maakt en fijn dat je zo bezorgd bent over mij en me wilt beschermen tegen grotere rampspoed, maar weetje wat, we hebben morgen om 4 uur weer een afspraak en dan mag je al je zorgen weer uiten naar mij! Ga dan weer helemaal los en overdrijf het tot in de slechtste scenario’s, maar wel pas morgen om 4 uur!”

Wat je hier eigenlijk mee doet is dat je het afbakent en jij je er bewust van wordt dat jij niet jouw gedachten bent. Je bent namelijk meer dan jouw gedachten en je hoeft niet alle gedachten te associeren met jezelf. Al helemaal niet met piekeren, omdat hier alles in het extreme wordt getrokken en dit niet realistisch is. Daarom wordt piekeren ook wel negatief vooruit fantaseren genoemd.

Stel andere vragen

Een derde manier om dat piekeren te doorbreken is door jezelf betere vragen te stellen. Piekeren doe je met negatieve vragen, die je stelt aan jezelf. Als je negatieve vragen aan jezelf stelt krijg je ook negatieve antwoorden. Door dus positieve vragen te stellen of vragen te stellen die tot een positief antwoord leiden, zullen deze positieve antwoorden er ook komen. Neem als voorbeeld dat je iets verkeerd hebt aangepakt en dat er nu iemand boos op je is. In plaats van je af te vragen waarom deze persoon boos op je is, kun je jezelf beter de vraag stellen, hoe kan ik dit de volgende keer beter aanpakken. Zo blijf je niet hangen in deze situatie en kom je met positieve antwoorden, waarmee je verder kunt gaan en die jou helpen om met een oplossing te komen. 

Het feit dat we zoveel piekeren is heel simpel te verklaren. Ons menselijk systeem in namelijk nog steeds ingesteld om te overleven. Hierdoor zijn de menselijke gedachten 60 tot 70 procent negatief. Dit ontstaat puur en alleen vanuit overleving. Nadat je dit weet hoef je dus ook niet te piekeren over het feit of het raar is dat je zoveel piekert en doordat je weet waar het vandaan komt kun je er ook bewust mee aan de slag gaan. Iedereen piekert, maar niet iedereen gunt zichzelf de tijd om er iets aan te doen. Wees sterker dan jouw gedachten en gebruik deze tips voor een positieve en pieker vrije toekomst!

Dit delen:

Geef een reactie